Na úvod
Cílem projektu je zvýšení manažerských kompetencí vedoucích pracovníků ve školství nutných k vyrovnání se s aktuálními změnami a trendy ve školské legislativě, managementu, ekonomice a v neposlední řadě v disciplínách pedagogiky a psychologie. Cíle projektu bude dosaženo prostřednictvím inovace bakalářského studijního programu Školský management, která bude vycházet z nově vytvořeného kompetenčního modelu pro pozici vedoucího pracovníka ve školství. Kompetenční model bude vytvořen na základě výzkumu kompetencí požadovaných pro výkon funkce vedoucího pracovníka ve školství. Kompetenční model se stane východiskem pro definování vzdělávacích cílů a zpracování obsahu a kurikulí jednotlivých disciplín, modulů a studijního programu Školský management. V rámci inovace studijního programu Školský management budou inovovány vybrané stávající disciplíny a budou vytvořeny disciplíny nové. Inovovaný program bude pilotně ověřen a evaluován. Studijní program Školský management bude realizován kombinovanou formou studia s podporou studijních textů, prezenční výuky a nástrojů e-learningu. Důraz bude kladen na zdokonalení stávajících a vytvoření nových e-learningových nástrojů. Multiplikačním efektem vstupu předkládaného projektu bude zvýšení efektivity řízení škol a školským zařízení.
Klíčové aktivity projektu
- Tvorba kompetenčního modelu vedoucího pracovníka ve školství jako základ stanovení obsahového zaměření inovace studijního programu Školský management
V rámci této aktivity bude vytvořen návrh kompetencí pro pozici vedoucího pracovníka ve školství, na kterém se budou podílet konzultanti z praxe a akademičtí pracovníci z oblasti školského managementu. Bude se realizovat dotazníkové šetření mezi nejméně 100 vedoucími pracovníky ve školství zaměřené na ověření navržených kompetencí a zjištění jejich potřebné úrovně. Výsledky tohoto šetření budou zapracovány do návrhu kompetenčního modelu a ten bude znovu posouzen odborným garantem a vybraným recenzentem. Výstupem této aktivity bude: “Kompetenční model vedoucího pracovníka ve školství“.
- Inovace studijního programu Školský management v souladu s kompetenčním modelem vedoucího pracovníka ve školství
V souladu se zjištěnými potřebnými kompetencemi vedoucích pracovníků ve školství a stanovení jejich potřebné úrovně budou stanoveny vzdělávací potřeby pracovníků ve školství a cíle inovovaného studijního programu Školský management. na základě stanovených cílů bude vytvořen návrh inovace struktury studijního programu Školský management. Návrh inovací v jednotlivých modulech, rozložení a návaznost disciplín a skladbu disciplín provede odborný garant, hlavní řešitel a garanti jednotlivých modulů.
Přehled připravovaných distančních studijních textů
Distanční studijní texty jsou v tištěné podobě k dispozici ve Vědecké knihovně v Olomouci, v Národní knihovně v Praze a v Moravské zemské knihovně v Brně.
- Inovace e-learningového systému LMS Unifor pro potřeby kombinované formy výuky studijního programu Školský management
Stávající e-learningový systém bude posouzen, inovován a doplněn o vybrané nástroje a administrován IT specialistou společně s partnerem projektu. Hlavním výstupem této klíčové aktivity budou distanční texty převedené do e-learningové formy – 25 elektronických studijních textů.
- Pilotní ověření inovovaného studijního programu Školský management
V rámci této aktivity bude zahájena a realizována výuka v pilotní skupině. Přípravu a zpracování materiálů pro účastníky projektu a organizaci zajistí hlavní řešitel, výkonný manažer a odborný garant. Vedení tutoriálů, opravy samostatných prací, konzultace a atestace zajišťují tutoři jednotlivých disciplín. Koordinaci činností, průběžných evaluací a zpracování výsledného kurikula studijního programu Školský management zajišťuje hlavní řešitel, výkonný manažer, odborný garant a odborní garanti modulů. na závěrečné evaluaci se budou podílet konzultanti z praxe a akademičtí pracovníci z oblasti školského managementu. Pilotní ověření inovovaného studijního programu „Školský management“ bude zakončen workshopem pro cílovou skupinu, akademické pracovníky a vedení fakulty, na kterém budou účastníci informováni o projektu, jeho výstupech a dalších aktivitách v rámci udržitelnosti výstupu projektu.
- Nová akreditace studijního oboru Řízení vzdělávacích institucí
Bakalářský studijní obor Řízení vzdělávacích institucí v rámci studijního programu Specializace v pedagogice B7507 vychází z potřeby podpořit udržitelnost realizované systémové proměny vzdělávání v České republice. V aktuálním pojetí tvůrců české vzdělávací politiky jsou za klíčové aktéry této proměny považováni nejen učitelé a výchovní pracovníci, ale rovněž ředitelé škol a školských zařízení, jejich zástupci, dále pak zřizovatelé, úředníci centrálních či regionálních orgánů a další aktéři i ze soukromého sektoru, kteří se podílejí na řízení, vedení a správě těch institucí, ve kterých je klíčovým procesem výchovně-vzdělávací proces. Pro tak odpovědný úkol, jakým je kvalitní vedení, řízení a správa vzdělávacích institucí je zapotřebí kompetentních osob. Za předpokládané uchazeče o studium lze tedy považovat:
• především stávající i budoucí vedoucí pracovníky na různých úrovních řízení vzdělávacích institucí vzdělávacího/školského systému,
• dále vedoucí i řadové pracovníky veřejné a státní správy zabývající se vzdělávací a školskou agendou, a také řadové a vedoucí pracovníky vzdělávacích organizací působících v neziskové sféře a v soukromém sektoru,
• a další zájemce o tuto problematiku.
Po obsahové stránce přihlíží studijní obor k dikci platného standardu pro vedoucí pedagogické pracovníky i k aktuálnímu stavu poznání ve směru přípravy nové koncepce profesního rozvoje ředitelů škol. Na tomto základě je pedagogický fundament studijního oboru rozšířen o poznatky dalších vědních disciplín. Ve shodě s dokumentem Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2020 klade kurikulum důraz na převzetí odpovědnosti za kvalitu pedagogické práce vzdělávacích institucí, a v této souvislosti na pedagogický leadership.